Uutinen

Lapin liiton tiedote: Kärkihankkeet Kemi- Ounasjoen vaelluskalakantojen palauttamiseksi etenevät

Lapin liiton koordinoima yhteistyöryhmä järjestää 19. syyskuuta Kemijoen vesistöalueen vaelluskalakantojen palauttamiseen liittyvän avoimen seminaarin Sky-hotelli Ounasvaaralla.

Tilaisuudessa kuullaan kärkihankerahoitusta saaneilta toimijoilta ajankohtaiskatsauksia vaelluskalojen palauttamistyön etenemisestä.

Tilaisuuden tarkoituksena on tuoda esille konkreettisia toimenpiteitä, joita Kemijoen vesistöalueella on kuluneen vuoden aikana yhteistyössä mahdollistettu.

”Toimenpiteitä, joita viime elokuun seminaarissa ideoitiin, on saatu onnistuneesti liikkeelle. Kiinnostus esimerkiksi Kalasydän -kalatieratkaisua kohtaan on ollut runsasta. Hankkeen edistymistä ja tuoreimpia kuulumisia odotetaan innokkaasti ja nyt kuulemiseen tarjoutuu hyvä mahdollisuus” kertoo projektipäällikkö Lassi Kontiosalo Lapin liitosta.

Päivän alustajina kuullaan asiantuntijoita valtionhallinnosta ja Luonnonvarakeskuksesta. Maa- ja metsätalousministeriön kalatalouden ylitarkastaja Jouni Tammi kertoo kärkihankkeiden edistymisestä valtakunnan tasolla.

Montan voimalaitoksen yhteyteen Oulujoelle on juuri avattu mittaluokassaan Suomen ensimmäinen vaelluskalojen kiinniottolaite. Jyrki Oikarinen Montan Lohi Oy:stä esittelee laitteesta saatuja ensikokemuksia.

Luonnonvarakeskuksen alustuksessa valotetaan puolestaan Iijoella kesällä 2017 toteutetun alasvaellushankkeen tuloksia.

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan, tilaisuus on avoin ja maksuton. Kahvitarjoilua varten pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan 14.9.2017 mennessä sähköisesti osoitteessa
Ilmoittaudu sidosryhmäseminaariin 19.9.2017

Tutustu tilaisuuden ohjelmaan